شفق؛ با فرارسیدن آخرین روز تبلیغات رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی، سری به صفحات رسمی نامزدهای شاخص در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی زدیم تا ببینیم آنها در این شبکهها به مخاطبان خود چه میگویند.
خانم دکتر؛ کارنامه و برنامه با هم
او در حوزه انتخابیهاش به خانم دکتر معروف است. با وجود آنکه انتشار نامهی او برای معرفی شهرتش در حوزهی انتخابیه به فرمانداری قزوین حواشی زیادی را ایجاد کرد، اما تیم رسانهای محمدبیگی با درکی درست از این موقعیت، تهدید را به فرصت بدل کرده و به نوعی واژهی خانم دکتر را که معروف شده بود برند ستاد کردند و از همین شهرت بهره بردند. حالا در واپسین روز تبلیغات انتخاباتی صفحه رسمی او که به تازگی پس از مسدود شدنِ ۳ صفحه قبلی آغاز به کار کرده، روی ویدیوهایی مانور میدهد که گزارش عملکرد این نماینده مجلس یازدهم را میرساند.
علاوه بر این ویدیوهایی هم با مهارت ساخته شدهاند که به قول معروف خوراک وایرال شدن در فضای مجازی هستند، مثل ماجرای فرماندار قزوین، مبارزه با فساد، موضوع حمایت از مادران و… .
گزارشهای تصویری هم که در این صفحه ارائه میشود کاملاً متناسب با انتقال فضای هیجانی هواداران او است و به نظر این صفحه دارد با فکر و ترسیم حرفهای پیش میرود.

سردار در قاب رسانه
برگ برندهی صفحهی آبنوش برنامهسازی آن هم توسط یک تیم خوب و کارکشته است. چیزی که خیلی جلب توجه میکند ویدیوهای گفتوگوی صریح و بی پردهی او با دانشجویان و جوانان است که هم خیلی خوب سناریو نویسی شده و هم به شکل کاملاً حرفهای سردار با تیم تولید کننده همکاری کرده و حتی زبان بدن و میمیک صورتش هم درست عمل میکند.
سخنان هیجان انگیز و انقلابی سردار در دیدارها و تصاویر هواداران و اعلام حمایتها هم به خوبی در پیچ این نامزد منتشر شده و میشود.
در مجموع باید گفت سردار دوران دفاع مقدس، امروز یک کارزار مدرن رسانهای را با تیمی حرفهای راه اندازی کرده تا گفتمانش را به مردم منتقل کند و احتمالاً موفق هم بوده است.

مرد رسانه!
سیاهکلی مردی است که رسانه را خوب میشناسد. اما خیلی عجیب و حیرت انگیز بود که تیم رسانهای قویای به کار نگرفت. استراتژی رسانهای کارزار او هم توسط افرادی هدایت شد که موقعیتهای خوب و مؤثر این نماینده مجلس یازدهم را صرف زد و خوردهای بیهوده با افراد بیرون گود رقابت و تاختن به احزاب و تشکلهایی کردند که به روی او جمع بندی نکرده بودند.
همین امر باعث شد که تیم رسانهای سیاهکلی خیلی دیر به خودش بجنبد. گرچه تولید محتواها در صفحه او از جنس گزارش عملکرد به مردم و اقناع افکار عمومی خوب بود اما دیگر فرصت و امکانی برای وایرال شدن و یا دیده شدن نداشت. صفحه سیاهکلی بیشتر شامل محتواهایی است که نفوذ و اثرگذاری این نماینده را در مجلس یازدهم میرساند. تیترزنیهای جذابی روی ویدیوها هست و به موضوعاتی مانند شفافیت، نحوه مهار نقدینگی و بازار زمین و طلا پرداخته. دیدگاههای او را هم در مورد مدیران و برخورد با دولت ارائه کرده. تیترهای جذابی مثل: رئیس بازی درنیاوریم، همه رو مقصر میدونیم الا مدیر رو و غیره تیترهایی هستند که مخاطب را برای دیدن فیلمها ترقیب میکنند.

داوود محمدی و آدمهای کاربلدش
داوود محمدی تیم رسانهای کاربلدی دارد. این را در دوران نمایندگی او هم میشد دید. در مجلس نهم و دهم داوود محمدی خودش رسانه راه انداخت و با نسیم حق سعی کرد افکار عمومی را در قزوین هم مدیریت کند. حالا پس از یک دوره وقفه و دوری از مجلس، محمدی آمده تا با یک کارزار حرفهای دوباره به مجلس برود.
هویت بصری یکدست و با تم فیروزهای که یادآور گنبدهای آبی قزوین است، اولین چیزی است که در صفحه او به چشم میخورد. داوود محمدی حرف برای گفتن بسیار دارد، برای همین هم محتوای پیجش تقسیم شده به سخنانش در دیدارها، حرفهایش در برنامه مناظرهی صداوسیما و محتوای اختصاصی که از اقدامات سابق و دیدگاههای فعلیاش تولید شده.
مشخصاً او شبکهی توزیع فعالی هم دارد و بسیاری محتواهایش بازدید خوبی خورده و نشان میدهد که یک کارزار رسانهای کاملاً حساب شده در حال مدیریت است.

جوان تازه وارد
محمدمهدی انصاری در امور اجرایی بهویژه در وازارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سبقهی زیادی دارد، اما در استان قزوین و در این فضا تازه وارد بود. او نیاز به یک ساماندهی کارزار قوی و اقدامات رسانهای جدی داشت.
سر زدن به صفحه او که تازه هم ایجاد شده، نشان میدهد چندان کارزار قوی شکل نگرفته. چندین طرح و پوستر معمولی و یکی دو ویدیو شامل سخنان او همه کاری است که تیم رسانهی او انجام دادند. تعداد خیلی خیلی کم کاربران صفحه هم نشان میدهد زیاد روی کارکردهای مجازی و رسانهای حساب باز نشده است.

استاد شیمی، فارغ از هوای مجازی
سیدجلال حسینی هم جوان دیگری است که نامش بسیار شنیده میشود. از قضا از کاندیداهای شاخص این دوره نیز هست. همانطور که او ستاد آنچنانی به راه نیانداخته، در فضای مجازی هم چندان سرمایهگذاری نکرده. اما این فضا را هم رها نکرده. صفحهی او حاوی ویدیوهای صحبتهایش در مناظرهی صداوسیما و جلسات ائتلاف پیروان ولایت است و اعلام حمایت برخی از اساتید و بزرگان از او. حرفهای مردمی و نگاه انقلابی او برای برخی از جوانان ارزشی و مطالبهگر جذاب به نظر میرسد.

علی فرخزاد، خاموش و کم فروغ
شاید خیلیها انتظار داشتند آمدن فرخزاد به فضای رقابت انتخاباتی با یک کارزار پر زرق و برق، پرتجمل و یک کار حرفهای گرانقیمت رسانهای همراه باشد. اما سری که به صفحه او زدیم دیدیم که چندان هم در فضای مجازی خوب عمل نشده.
معلوم نیست معاون عمرانی سابق استانداری قزوین نخواسته روی رسانه و مجازی حساب باز کند یا خودش را دارای شهرت و صدایش را رسا دیده که به این نحو این فضا را رها کرده است.
آنچه در صفحهی او وجود دارد شامل چند ویدیو از صحبتهایش و مراسماتش است و تصاویری از شخصیتهایی که از او اعلام حمایت کردند. طرحهای گرافیکی پوسترهایش هم چندان جذاب و مؤثر نیستند. حتی این گمان را به مخاطب القا میکنند که احتمالاً فرخزاد برای رقابت در انتخابات چندان جدی نیست!

سالاری که مثل دوره قبل نبود
سری به صفحه سالار قاسمی که بزنیم خیلی زود در مییابیم که او مانند دورهی قبل شور و حرارت ندارد. کارزار تبلیغاتی او هرچند در دوره یازدهم مجلس قوی و پرسروصدا بود، در این دوره نه از آن تیم حرفهای خبری بود و نه از شور و حرارتش.
صفحه این نامزد انتخاباتی به چند عکس نوشته از دیدارهایش و چند ویدیوی کاملاً مبتدی و غیرحرفهای از دیدارها و سخنانش محدود شده بود و دیگر هیچ.
به نظر میرسد سالار قاسمی در این دوره نتوانست مانند دورهی قبل آن شبکه فعال رسانه شناس و آن جوانان اهل کارزار انتخاباتی را با خود همراه کند و کارزار تبلیغاتیاش هم مانند صفحهی مجازیاش کم فروغ و سرد بود.

فاطمه خمسه و تغییرات عمیق
فاطمه خمسه، همان خانم مهندس جدی بود که چندین سال در این استان ریاست سازمان جهاد کشاورزی را برعهده داشت. او حالا آمده بود تا چهرهی خود را بهعنوان مدیر دولت تدبیروامید بازیابی کرده و جایی در میان رقابت انتخاباتی برای خودش باز کند.
بهترین اقدام او انتخاب یکی از حرفهایترین تیمهای رسانهای و تبلیغاتی در استان قزوین برای کارزار خودش بود. تیمی که میشد با اطمینان صفر تا صد کار را به آن سپرد. سر زدن به صفحه هیجان انگیز مجازی او به شما نشان میدهد که تیم کاربلد او از خمسه چه نشان دادند.
ویدیوهای حساب شده از مناظرههای صداوسیما، دیدارها و برنامههای تولیدی، با هویت بصری جذاب و درست متناسب با شعاری که خمسه داده بود و تیترهای حرفهای که برای آن انتخاب شده بودند. تیم او وایرال کردن ویدیوها را هم خوب بلد هستند و به نظر بازدیدهای خوبی روی ویدیوها وجود دارد.
محتواهای ارائه شده خمسه بیشتر شامل نقد به دولت و نقد به نمایندگان دورهی قبل میشود. آخرین ویدیوی او هم نقد به هر دو نماینده قزوین است و سعی کرده از این طریق توجه جلب کند. در هرحال خمسه هرچقدر رأی کسب کند و موفقیتی به دست بیاورد به نظر مرهون کار تیم حرفهای است که از او چهره دیگری ارائه دادند.

فضای مجازی در این دوره از انتخابات، فرصت مؤثری بود تا نامزدها گذشته از تبلیغات سنتی و کاغذی بتوانند حرفها، دیدگاهها، اندیشهها و گفتمان مورد نظر خود را به مردم برسانند اما به نظر میرسد تعداد کمتری از آنها این فرصت ویژه را درک کردند و به آن پرداختند. در حالت کلی باید گفت که با در نظر گرفتن تمام زمینهها، تیمهای رسانهای محمدبیگی، آبنوش و خمسه در این دوره از انتخابات توانستند موفقترین کارنامه را از خود برجای بگذارند.
انتهای پیام/