شفق؛ شهر قزوین همواره در مسیر توسعه و پیشرفت خود به ویژه نوسازی و بهسازی شهر، بازسازی بافت فرسوده و نیز حل گرههای ترافیکی با مشکلات عدیده روبرو بوده و توفیق نیافتن مدیران گذشته در تعریف یک مدل توسعه در همزیستی و تعامل با میراث فرهنگی و تاریخی شهر، محیط زیست و حفظ فرهنگ و سبک زندگی مردم این دیار کهن، تهدیدهای فرهنگی، اجتماعی و گاه امنیتی را ایجاد کرده بود. موضوعی که در سالهای گذشته به نحو مطلوبی مدیریت شده و با هماهنگی ویژهی دولت و شهرداری و دیگر ارگانها در مسیر خدمت و رفاه مردم به پیش میرود.
یکی از گرههای مهم شهر قزوین، مشکل ترافیکی به ویژه در مسیرهای جنوب به شمال بود که در یک دههی اخیر منجر به شلوغی شدید و گاه قفل شدن ترافیک در معابر و خیابانها بهویژه در مرکز شهر میشد.
کمربندی شرق قزوین پروژهی بزرگ و توسعهای برای حل مشکل ترافیک شمال به جنوب شهر قزوین با در نظر گرفتن جاذبههای گردشگری، رعایت شرایط و ضوابط ثبت ملی منظر باغستان سنتی قزوین، توجه ویژه به ورزش همگانی و نیز تسهیل در عبور و مرور و ترافیک شهری شمال به جنوب، در میانهی دههی نود و در سال ۹۶ طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وقتی پروژه از حرکت باز ایستاد
اجرای فازهای مختلف این پروژه هرکدام با تهدیدات و حواشی روبرو شد که منجر به کندی پروژه و گاه توقف آن در برخی محورها گردید. گرچه بخشی از محور پیامبر اعظم حدفاصل پل قدس تا بلوار آیت الله خامنهای مورد بهرهبرداری و افتتاح قرار گرفت، اما فاز نخست این پروژه در محور شمالی با نام آیت الله باریک بین، با حواشی مربوط به ایجاد سدلاستیکی در بستر رودخانهی ارنجک، و فاز میانی آن با مواجهه با زمینهای محدودهی پادگان لشگر ۱۶ زرهی و تداخل در باغستان سنتی، گاه کند و گاه متوقف شد.
فاز جنوبی این محور نیز که از تقاطع آیت الله خامنهای و سپس تقاطع ابوترابی وارد بخشی از محدوده باغستان سنتی قزوین میشد با وجود دارا بودن مصوبهی شورایعالی معماری و شهرسازی و شورای ترافیک استان قزوین و اصلاح مسیر، کاملاً متوقف گردید. دلیل توقف کار در این محدود از سال ۱۳۹۷ به بعد، وقوع حواشی رسانهای و جنجالهای آن در فضای مجازی بود که باعث شد دوشهردار و دو سرپرست شهرداری به هیچ وجه به سراغ عملیاتی کردن پروژه در این محور و اتصال آن به پل امام رضا(ع) نروند و این پروژه در حد ۲۰درصد پیشرفت در حالت نیمه متوقف باقی بماند.
آغاز دوباره عملیات عمرانی در قرن جدید
در نهایت با روی کار آمدن شورای ششم و عزم جدی شورا برای اتمام طرحهای عمرانی و زیربنایی و با انتصاب مهدی صباغی بهعنوان شهردار قزوین و آغاز به کار رسمی او در ۲۸ مهر ۱۴۰۰ اتمام پروژههای نیمه تمام بهویژه پروژههای ترافیکی و از همه مهمتر پروژهی کمربندی شرق در دستور کار جدی قرار گرفت.

اقدام عملیاتی شهرداری قزوین در فاز شمالی و میانی با سرعت به پیش رفت، اما فاز جنوبی در میانهی خرداد ۱۴۰۱ با ورود یکبارهی استاندار و معاون عمرانی او و اظهارات نادرست مدیرکل میراث فرهنگی مبنی بر غیرقانونی بودن پروژه، متوقف گردید؛ مسئولان اعلام کردند برای جلوگیری از حواشی که میتوانست مشکلات امنیتی و اجتماعی بهوجود آورد جلوی اجرای آن را گرفتند.
در نهایت پس از ۶ ماه مسائل و موضوعات میان شهرداری قزوین و معاونت عمرانی حل و فصل شده و دوباره کار آغاز گردید. تا این پروژهی نیمه تمام در عرض دوسال از کمتر از ۲۰درصد به پیشرفت ۹۹درصدی و آماده بهرهبرداری برسد.

از شمال شرقی تا جنوب غربی در ۱۵ دقیقه
شهردار قزوین در ارتباط با این پروژه در دیدار با انجمن دوست داران دوچرخه گفته بود: «در کلان پروژهی کمربندی شرق، شمال شرق به جنوب غرب قزوین از طریق این کمربندی به طور مستقیم به یکدیگر متصل میشوند.
این پروژهی بزرگ شهری، مجموعهای از پروژههای عمرانی است که از طریق آنها میتوان سریع و بدون وجود هرگونه تقاطع همسطح (چراغدار) از میدان شورا در شمال شرق به میدان دفاع مقدس در جنوب غرب دسترسی داشت.

قطعات پازل کمربندی شرق شامل چهار پروژهی کمربندی سبز قزوین(حدفاصل میدان شورا تا میدان قدس)، بهسازی بلوار پیامبر اعظم(ص)، اتصال مسیر تقاطع غیرهمسطح ولایت به تقاطع غیرهمسطح آیت الله ابوترابی و اتصال بلوار آیت الله ابوترابی به تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) است.
کمربندی شرق شهر با احتساب رمپ و لوپها، مسیری به طول ۱۲٫۵ کیلومتر است و در کنار احداث این مسیر اقداماتی مانند ساماندهی رودخانهی باراجین، افزایش سطح فضای سبز، احداث مسیرهای پیاده و دوچرخه، احداث سازهی نگهدارندهی مسیر انتقال آب به باغستان، ساماندهی کانال آبرسانی، احداث سازهی نگهدارندهی لولهی چهار مواد و… انجام شده است».
به گفته کارشناسان با بهرهبرداری از این پروژه میتوان در کمتر از ۱۵ دقیقه از شمالیترین نقطه شهر در بوستان ملی باراجین به جنوب شهر رسید.

پاقدم مردم در یک جشن تولد مهم
مردم نیز برای اولین بار، با گشودن محور جهت برگزاری جشن روز میلاد گرامی نبی اکرم(ص) در تاریخ ۱۱ مهرماه فاز شمالی این مسیر و جذابیتهای بلوار آیت الله باریکبین را دیدند.
اکنون با تکمیل ابرپروژه، شهردار قزوین شخصاً از وزیر کشور دعوت کرده تا روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه جهت افتتاح آن به قزوین سفر کند و احمد وحیدی نیز دعوت مهدی صباغی شهردار قزوین را پذیرفته است.

مهدی مهدیخانی رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر قزوین روز یکشنبه در سامانهی هوشمند اطلاع رسانی خویش از افتتاح این پروژه در آیندهی نزدیک خبر داد و پیرامون دلایل اصرار بر افتتاح کمربندی آیت الله باریک بین-پیامبر اعظم(ص) نوشت: «نتایج مطالعات طرح ترافیک شهر قزوین نشان میداد که به علت عدم وجود کریدورهای مناسب شمالی – جنوبی در سطح شهر، مردم با مشکلات متعدد ترافیکی مواجه هستند و افزودن هرگونه مسیر به طرز قابل توجهی این حرکت را تسهیل میکرد.
نتیجه برداشتهای تحلیلی، علمی و مطالعات، نشان میداد که حجم استقبال خودروها از کمربندی شرق قزوین در ساعت اوج ترافیک شهر، به عدد قابل توجه بیش از سه هزار خودرو در ساعت خواهد رسید».
فرج الله فصیحی رامندی عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز پس از برگزاری جشن میلاد پیامبراعظم(ص) در این محور، آن را باشکوه خوانده و گفته بود: «جشن عظیمی که در بلوار آیت الله بارکبین برگزار شد علی رغم فرصت کوتاهی که جهت هماهنگی وجود داشت حقیقتاً ستودنی است.
پروژهی عظیمی که این جشن باشکوه در آنجا برگزار شد از ابتدای فعالیت شورای پنجم در سال ۱۳۹۶ آغاز و در طول ۴ سال ۲۰ درصد آن احداث و ۸۰ درصد باقیمانده با حمایت ششمین دوره شورای اسلامی شهر قزوین و تلاش بیوقفهی شهردار جهادی، دکتر صباغی و همهی عوامل شهرداری طی مدت دو سال تکمیل گردیده است».

علی فرمانی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز این پروژه را از اقدامات شاخص شورای ششم خوانده و آن را یکی از مهمترین اولویتهای این دوره خوانده بود که با وجود پیشرفت کم در دورهی گذشه، اکنون در شرف افتتاح قرار گرفته است. فرمانی عنوان کرده بود: «این پروژهی مهم و کلیدی در دورههای گذشته کلید خورد و با اهتمام ویژهی شورای ششم، شهردار، مدیران شهری و با بودجه شهروندان عزیز و بهمنظور رفع گرههای ترافیکی شهر احداث شد».

با وجود آنکه این پروژه در دوره جدید مدیریت شهری از ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی به تکمیل و آمادگی برای افتتاح رسیده بود، فاطمه اشدری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قزوین پیرامون نامه شهردار و هماهنگی درخصوص افتتاح پروژهی کمربندی آیت اله باریک بین در صحن شورا گفته بود: «باید این بدعت زشت که پروژهها ناقص افتتاح میشود را کنار گذاشته و پروژههای شهری را که بهصورت کامل انجام شده را افتتاح کنیم تا شیرینی و حلاوت آن به کام شهروندان خوش آید نه اینکه مانند بوستان مادر و کودک پروژه ناقص افتتاح شود»!
پایان یک ابرپروژهی دیگر و ادامه کار جهادی
حالا در نهایت یکی از بزرگترین پروژههای ترافیکی چند دهه اخیر شهر قزوین، به اتمام رسیده و شهردار قزوین از هماهنگی با وزیر کشور برای حضور در قزوین و افتتاح این ابرپروژه خبر داده است. همچنین علی فرمانی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین نیز عنوان کرده: پروژهی کمربندی آیت اله باریک بین یکی از طرح های مهم و در اولویت شورای ششم بود که به لطف خدا و تلاش مجموعه مدیریت شهری، به پایان رسیده و آماده بهره برداری است و به گفته شهردار قزوین، در هفتهی جاری با حضور وزیر کشور آیین افتتاح کمربندی آیت الله باریکبین-پیامبر اعظم(ص) برگزار میشود.

در کنار تکمیل و افتتاح دهها پروژهی نمیهتمام و متوقف شهرداری قزوین در دورهی جدید، این دومین ابرپروژه و اولویت درجه یک شهری است که به اتمام میرسد. حل معضل بدهی کلان بانکی و بارمالی سرسام آور آن در حدود یک هزار میلیاردتومان، اکنون پروژهی هزار میلیاردی کمربندی شرقی قزوین نیز به دستاوردهای مدیریت شهری قزوین افزوده میشود.
انتهای پیام/